Otočte každý kousek
Požadavek tržní ekonomiky je jasný: vyrobit a prodat co nejvíce. Přesto jsme už našli několik visionářů, kteří mají odvahu z této cesty do nikam ukročit. Dávají svým zákazníkům možnost prodat zboží, které už nepotřebují, zpět a nabízejí ho dál.
Zase se tak kapku blížíme k ideálu, kdy by měl každý produkt dostat šanci na druhý život. A klidně i na třetí, čtvrtý a pátý. Tento cirkulární způsob spotřeby je totiž nejudržitelnější, samozřejmě kromě spotřeby nulové, ale to je zase další téma.
Dejte vědět, že vaše věci hodně vydrží
Jasně, že zpětným výkupem dáváte zákazníkům vědět, že vám záleží na životním prostředí. To stoprocentně hodně lidí kvituje a utužuje se jejich vztah k vašemu brandu.
Ale zároveň tímto krokem sdělujete ještě další důležitou věc a to, že vaše výrobky hned tak něco neskolí. To říkají všichni, ale vy to dokazujete v praxi. Aby se výrobky mohly přemisťovat z místa, kde již dosloužily, do nového domova, musí být kvalitní!
Dobře vyhovovat někomu dalšímu mohou, jen pokud se nejedná o bezcenné krámy. Znamená to maximální úsilí, aby životnost každého výrobku, ať už se jedná o oblečení, elektroniku, nábytek nebo třeba hračku, byla co nejdelší. A právě tím, že otevřete možnost zpětného výkupu a následného prodeje, sdělujete svým zákazníkům, že vaše produkty mají tuhý kořínek.
Jak to funguje?
Značka sama vykupuje od zákazníků použité produkty z vlastní výroby a pod svým jménem je v rámci second handového programu prodává dál. Pro zavedení tohoto programu do chodu firmy je samozřejmě potřeba mít kladný vztah k ochraně životního prostředí a cítit potřebu nepřispívat k lineárnímu modelu ekonomiky, která neustále čerpá nové zdroje a generuje odpad. Vše je potřeba si dopředu řádně promyslet a naplánovat. I takovýto program samozřejmě musí generovat zisk, byť malý, aby byl jeho chod pro firmu dlouhodobě udržitelný. Podmínky výkupu a prodeje je potřeba nastavit výhodné pro vás i vaše zákazníky. Je zde nutno pracovat s konkrétními hodnotami, rádi se s vámi nad těmito otázkami zamyslíme a poradíme.
Samozřejmě, že tato myšlenka není vůbec přelomová. Věci se od nepaměti dědívaly z generace na generaci. A bazarů, antikvariátů a second handů byste také v každém městě napočítali spoustu. Kamenným prodejnám už navíc nějakou dobu dost konkurují internetové stránky a mobilní aplikace k přeprodeji používaného zboží určené. Co je ale poměrně nové a v českém rybníčku ne tolik rozšířené, jsou second handové programy konkrétních značek.
Příklady již fungujících second handových programů značek v Česku jsou:
- Reloved od NILA Store
- Loop od Freshlabels
- Druhý život nábytku od IKEA
- Pre-owned od Zalando
- The Second od Footshop
- Škoda Plus od Škoda