Slow fashion aneb zpomalte v módě
Slow fashion neboli pomalá móda je pojem, který ve společnosti v současnosti velmi rezonuje. Může se zdát, že se jedná o reakci na model fast fashion, který se zrodil na počátku 90. let. Ale opak je pravdou, pomalá móda tu s námi byla od nepaměti!
Co je a není slow fashion?
Slow fashion rozhodně neznamená pouze to, že by byla pomalejší variantou mainstreamově rozšířené módy nákupních center, jak ji dnes známe, byť je to také jeden z jejích charakteristických rysů. Pokud má být kousek kvalitní, je třeba vynaložit čas na jeho zpracování, od materiálů po finální produkt, cílem není zaměřovat se na kvantitu, ale kvalitu, a k ní pomalejší tempo patří. Slow fashion je ale mnohem více.
Když se před 30 let začaly po světě rozšiřovat první obchody se snadno dostupnou módou, která se neustále měnila, kopírovala trendy z přehlídkových mol a vysokou rychlostí a za nízkou cenu se dokázala přenést na náměstí všech hlavních měst, bylo to něco inovativního a nevídaného. Tento fast fashion model s sebou ale, jak se časem začalo zjišťovat, přináší spoustu nevratných škod na životním prostředí i lidských životech. Oblečení je totiž často šito v nevyhovujících až nebezpečných podmínkách a tato práce není ani adekvátně ohodnocena. Problematické je také obrovské množství oblečení, na jehož výrobu se musí vynakládat velké množství energie a vzácných zdrojů a stejným problémem je i odpad, který následně vzniká. Fast fashion model totiž potřebuje, aby se spotřebitelé každým kouskem co nejrychleji nasytili a už už ho chtěli měnit za nový. Jen tak může fungovat.
A v tomto celosvětovém chaosu je tu hnutí slow fashion. Opak všeho, co bylo v minulém odstavci napsáno. Slow fashion je to, co bylo ještě během 20. století vnímáno jako běžné. To, co znali naši předkové. Nejen, co se výroby oblečení týče, ale co se i starosti o něj a celkového vnímání módy a zboží týče. Navrací se do dob, kdy bylo běžné zašívat i opravovat, aby daný kousek vydržel co nejdéle. Kdy bylo běžné mít ke svým věcem vztah, chovat se k nim s úctou a nebrat je jen jako chvilkovou a snadno nahraditelnou záležitost.
Do balíčku slow fashion patří také návrat k lokálnosti, k podpoře malých projektů a módních tvůrců, k tradičním výrobním postupům či k přírodním materiálům. Stejně tak ale opětovné využívání nošeného oblečení, ať už nakupování v second handech, výměna oblečení v rámci komunity či jen mezi přáteli a rodinou a dále módní upcyklace – přetváření nošených a již nevyužívaných kusů oblečení v nové kousky, kterým se vdechne nový život.
Jak implementovat principy slow fashion do vašeho marketingu?
Třeba tak, že se při výběru textilních reklamních předmětů (ať už se jedná o trička, tašky, penály…) zaměříte na udržitelnou biobavlnu, která se pěstuje v souladu se standardy ekologického zemědělství a za fair-trade podmínek. A nebo sáhnete po již zrecyklovaných materiálech. Volíte takovou grafiku, díky které nebude produkt pouze jednorázovým dárečkem, ale obdarovaným bude moci sloužit ještě dlouhou dobu. Pokud nepotřebujete, aby všechny vaše reklamní předměty byly úplně stejné, zvolte originální upcyklované výrobky, které vznikají v chráněných dílnách v ČR.
Zásadní je tedy předem přemýšlet nad tím, zda daný produkt opravdu najde své využití a pokud ano, zrealizovat ho tím nejudržitelnějším možným způsobem.
A závěrem ještě mini slovníček důležitých pojmů:
- BIO neboli organická bavlna – tato certifikace dokazuje, že během pěstování bavlny nedošlo k použití žádných chemikálií poškozujících zdraví člověka a životní prostředí.
- GOTS certifikace (Global Organic Textile Standard) – nejpřísnější certifikace textilu vyrobeného z organických vláken, díky kterému máte jistotu, že bavlna byla pěstována bez použití GMO, bez chemikálií (umělá hnojiva, pesticidy, insekticidy) a zároveň sleduje celý proces od bavlníkového pole až po finální produkt.
- Recyklovaná bavlna – materiál vyráběný z bavlněných odřezků.
- Bambus – materiál nenáročný na živiny a vodu (té potřebuje až 5x méně než bavlna). I jeho zpracování je přívěvé k životnímu prostředí.
- Recyklovaný PET – z PET materiálu již podruhé lahve vyrobit nelze. Naopak z něj lze skvěle vyrábět trička, mikiny nebo bundy.
- Earth Positive – značení pro kolekci z bio bavlny, při jejíž výrobě se navíc využívá energie z obnovitelných zdrojů (větrné a solární) a uhlíkovou stopu snižuje na minimum = o celých 90 %.